Ballonvossenjacht 2016

De ballonvossenjacht van 2016

Het is in 2016 nog helemaal niet zo voor de handliggend hoe de ballon dit jaar gaat vliegen. Dit plaatje laat de routes zien voor zondag 11 september 2016 midden op de dag. De routes zijn berekend uit de informatie zoals die in de week voorafgaand aan de ballonvossenjacht bekend wordt met intervallen van 6 uur: 168..48 uur vooruit.

Op vrijdagavond is de voorspelling van 48 uur vooruit bekend, en zien de routes over de voorgaande 24 uur alsvolgt uit:

Daarmee lijkt het erop dat de snelweg A28 een belangrijke rol gaat spelen bij het volgen van de ballon. Om die reden maak ik op vrijdagavond vast een overzicht van de plaatsen waar we langs de A28 kunnen stoppen voor een meting, met daarbij de afstanden en reistijden volgens Google Maps.

Op zondagochtend is de route toch nog iets noordelijker gedraaid, en lijkt het er sterk op dat de ballon in de randmeren gaat landen. De parameters als knaphoogte, stijgsnelheid en CW waarde bij de daling, lijken daar weinig effect op te hebben. Het beloofd daarmee een spannende jacht te worden.

Als net na 13:00 het laatste model via de mail binnenkomt met daarin het atmosfeer model wat om 6:00 's morgens is berekend (6 uur vooruit), dan wordt het vermoeden weer bevestigd. Als we gebruik maken van parameters die we vaak hebben gezien, dan zou de route er alsvolgt uit gaan zien.

atmosfeer situatie 11 september 12:00uur (berekening 6:00).

# Deze prognose is gegenereerd op: Sun 11 Sep 13:21:32 CEST 2016
#        De gebruikte data is van: 2016091106
#        Deze voorspelling is dus: 6 uur vooruit
#
# Velden:
#  1) druk in mbar
#  2) hoogte in meters
#  3) richting in graden [0-360]
#  4) windsnelheid in knopen
#  5) temperatuur in graden Celcius
#
1    47820 226    25 -27
2    42540 244    15 -27
3    39540 252    15 -27
5    35940 249    15 -37
7    33660 242     5 -42
10   31320 247     5 -47
20   26700 182     5 -52
30   24120 129     5 -52
50   20820 220     5 -57
70   18660 244     6 -57
100  16500 252    15 -52
150  13980 260    18 -52
200  12180 235    15 -52
250  10740 226    14 -52
300   9540 227     7 -42
350   8430 235     9 -32
400   7470 235    11 -22
450   6570 229    14 -17
500   5790 226    15 -12
550   5055 221    15  -7
600   4365 221    15  -2
650   3722 226    15   3
700   3123 221    15   3
750   2564 219    24   8
800   2025 221    22   8
850   1520 229    15  12
900   1041 210    11  13
925    825 185     5  13
950    585 129     5  15
975    375 108     5  17
1000   165 100     5  18

Met die informatie meten we de ballon, als hij net na 13:00 boven de horizon komt, op de A28 afrit Vathorst bij Amersfoort. De informatie die we over de hoogte van de ballon krijgen, doet vermoeden dat de ballon sneller steigt dan onze standaard waarde van 5.0 m/s. En al snel wordt duidelijk dat de waarde ergens tussen de 5.5 en 6.0 m/s ligt. We berekenen dan de routes van de ballon, met knaphoogtes van 28, 30 en 32km hoogte, en krijgen het volgende beeld

Ondertussen rijden we de Flevopolder in, omdat de ballon snel hoogte wint. Als je dan te dicht bij de ballonroute staat, is het lastig de kompas hoek van de ballon te meten. Op de kruising van de N301 (bij Nijkerk de polder in) en de N305, controleren we de route van de ballon. Alles lijkt volgens verwachting te verlopen, en we besluiten richting de brug over de randmeren bij Harderwijk te rijden. Wel bestaat op dat moment het vermoeden dat de route van de ballon mogelijk iets oostelijker ligt dan berekend.

Op dat moment zit het ons een beetje tegen. Omdat ik zaterdag net iets te weinig voorbereidingstijd had, heb ik niet gekeken naar wegafsluitingen. Daardoor lopen we onverwachts tegen de situatie aan dat de N305 richting Harderwijk is afgesloten wegens wegwerkzaamheden. We rijden om, en stoppen op de N302 richting Harderwijk, een paar kilometer voor de brug. We willen namelijk de ballon horen knappen, om het tijdstip en de hoogte van knappen vast te kunnen stellen. Onze peiler (Ron, PA3DAM) laten we geconcentreerd luisteren zoals we dat altijd doen, als de ballon een hoogte van ongeveer 26km heeft bereikt.

Door het snelle stijgen van de ballon zijn we nog net op tijd, en horen de ballon knappen. Het valt Ron dan gelijk op dat de flutter op het signaal minder is dan normaal. We hebben dan de verwachting dat de ballon rustig naar beneden komt omdat de parachutes (mogelijk allemaal) goed werken. Dat betekent dat we de CW waarde voor de afdaling mogelijk hoger moeten stellen dan de standaard waarde (3.0) die we gebruiken. Opnieuw worden er verschillende routes uitgerekend. Nu met een stijgsnelheid van 5.8m/s en een knaphoogte van 31km. De routes zien er dan alsvolgt uit.

Op de achterbank wordt nu naarstig gezocht naar strategisch handige plaatsen voor metingen. Daarvoor wil je niet tussen de bebouwing staan, toch dichtbij de ballon blijven, en makkelijk alle kanten op kunnen rijden. Met dat in gedachten positioneren we ons strategisch in Harderwijk, terwijl door meting vaststellen dat de ballon niet in het water gaat vallen, maar ergens dicht bij ons in de buurt in Gelderland. De gemeten ballonpositie, blijkt toch steeds net iets oostelijker te liggen dan berekend. De wegen die we rijden zijn zo gekozen dat we min of meer steeds net voor de ballon uit blijven rijden. Het rustige dalen van de ballon bevestigd de goede werking van de parachutes, en we gaan uit van CW waardes die tussen de 4.5 en 6.0 liggen in ons model.

In de omgeving van Hierden, net buiten Harderwijk, zien we de ballon links van ons vallen. Enkele minuten laten zijn we er als eerste bij. En al heel snel is de tweede equippe en de organisatie van de Ballonvossenjacht ook ter plaatse. Yeah, het is ons weer gelukt. De route die we uiteindelijk gereden hebben, is in onderstaande plaatje te zien, samen met de berekende ballonroute.

De route die de ballon in werkelijkheid heeft gevlogen ten opzichte van de berekende route. De gevlogen route is bepaald uit de gepubliceerde GPS data van de www.ballonvossenjacht.nl.

O ja... we zijn dit jaar dus eerste geworden :-)